Ara ja puc tornar a la pregunta que feia a la primera entrada sobre la funció executiva: quines són les habilitats neurològiques que s’engloben dintre de les “funcions executives”? Aquí teniu el llistat d’aquestes habilitats. Cada una d’elles amb un exemple de la història del viatge de la Carla.
Inhibició: la capacitat d’aturar el comportament d’un mateix en el moment adequat, inclou la capacitat de parar accions i/o pensaments. El contrari de la inhibició seria la impulsivitat; si tens poca capacitat d’inhibir els impulsos, aleshores ets “impulsiu”.
(Quan truquen a la Carla per quedar un cap de setmana, ella hauria d’haver estat menys impulsiva, i no dir que podien anar-hi fins que ho hagués parlat amb la seva parella o consultat l’agenda).
Canviar/adaptació: la capacitat de canviar lliurement d’una situació a una altra i de pensar amb flexibilitat per respondre adequadament a una situació.
(Quan va sorgir la problemàtica de qui cuidaria els gats, la Carla es va bloquejar. La seva parella, en canvi, va començar a actuar i va poder resoldre el problema amb facilitat. O quan es va decidir anar a sopar fora, a la Carla no li va agradar la idea, ella tenia al cap fer-se ella el sopar, a més a més no li agrada anar a menjar a llocs que no coneix).
Control emocional: la capacitat de modular les respostes emocionals a través del pensament racional per manejar els sentiments.
(Quan la Carla s’enfronta amb el seu propi comportament impulsiu, comprometre’s a anar a la trobada amb els amics abans de consultar-ho amb la parella o de comprovar les dates. No entén per què el Mario es queixa, i la Clara li diu: “Per què ets tan negatiu?”. Tampoc encaixa bé quan els seus amics es riuen d’ella per arribar tard, i s’ho pren com un atac personal).
Iniciació: la capacitat de començar una tasca o activitat i generar idees, respostes o estratègies de resolució de problemes de forma independent.
(La Carla va pensar moltes vegades a trucar a la seva amiga per preguntar la data de la trobada, però no va aconseguir fer-ho fins que la seva parella va iniciar el procés).
Memòria de treball: la capacitat de tenir la informació en ment amb la finalitat de completar una tasca.
(La Carla, després de la primera trucada de la seva amiga, no va poder mantenir les dates de la trobada al cap el temps suficient per apuntar-les al calendari).
Planificació / organització: la capacitat per planificar i gestionar una seqüència de tasques per aconseguir una demanda present o futura.
(La Carla no tenia la capacitat de pensar de forma sistemàtica sobre el que necessitava prepara per al viatge per arribar al lloc previst a l’hora prevista. Tampoc va saber anticipar que necessitaria el mòbil o la targeta de crèdit).
Organització de materials: la capacitat de posar ordre als espais de treball, de lleure o d’emmagatzematge.
(En aquest cas seria la tasca d’organitzar les coses necessàries per al viatge. La Carla només va apilar les coses al cotxe en comptes de fer llistes per verificar i organitzar les coses necessàries. Tampoc va ficar-les al cotxe de forma accessible, ni pensant a utilitzar l’espai de forma eficient).
Autocontrol: la capacitat d’analitzar les mateixes accions, i de comparar-ho amb els estàndards o amb el que es necessitava o s’esperava.
(Malgrat que gairebé no havia planificat ni preparat res i que no sabia com arribar, la Carla no entén per què el seu marit està molest).
Recapitulant:
Les funcions executives són un conjunt de diverses habilitats, però relacionades i superposades entre si.
I per acabar aquesta sèrie d’entrades sobre la funció executiva, la pròxima parlaré sobre la dis-funció executiva en primera persona!
43 anys. TEA, asperger, autista, TDAH, dislèxia, discalcúlia, …
Enginyer tècnic elèctric, Enginyer industrial i Enginyer informàtic.
Professor de secundària i programador de videojocs/webs.
Diagnosticat amb TEA el 2018, TDAh el 2021.
Gràcies, m’has ajudat molt!!